Ak si chcú firmy zachovať svoju vedúcu pozíciu v podmienkach novej ekonomiky, musia konať skôr a rýchlejšie ako ich konkurencia. Kľúčom k získaniu prevahy nad konkurenciou je schopnosť ponúknuť hodnotu zákazníkom a následne aj akcionárom.
Hodnota sa tvorí prostredníctvom rozvojových alebo produktových stratégií; niekedy prostredníctvom agresívnejšieho a cieleného marketingu alebo vďaka vedúcej pozícii v technologickej oblasti. Vo väčšine prípadov sa však hodnota vytvára elimináciou časovo a nákladovo náročných procesov v organizácii.
Zabezpečenie služieb formou outsourcingu pokrýva všetky uvedené oblasti a na niektoré z nich má priamy dopad.
Firmy využívajú outsourcingové služby preto, lebo umožňujú ušetriť náklady, získať prístup k odborným špecializovaným zdrojom, skrátiť čas uvádzania produktov a služieb na trh, sústreďovať sa na hlavné oblasti podnikateľských aktivít, držať krok so zmenami. Outsourcing ponúka aj spôsob, ako fixné náklady transformovať na variabilné.
Dôvody:
-
Zníženie nákladov
Zníženie celkových nákladov na danú službu. To zahrnuje zníženie rozsahu druhov produkcie a jasné nastavenie kvality, nových cien, zmluvných vzťahov aj cenovej štruktúry.
-
Zmena štruktúry nákladov
Outsourcing zmení pomer nákladov z fixných na pomerné. Ponúka viac variabilných nákladov a navyše ich činí viac predvídateľnými. Toto sa nazýva operatívna finančná sila (operating laverage) a porovnáva pomer fixných a pomerných nákladov.
-
Zvýšenie kvality
Je možné dosiahnuť značné zlepšenie kvality zmluvným vzťahom s externým dodávateľom, kde je jasne stanovená kvalita a záruky.
-
Znalosť
Je to prístup k znalostiam a širšiemu záberu skúseností.
-
Racionalizácia práce
Prístup k tým najlepším postupom a technológiám, ktoré by bolo príliš náročné, nákladné, alebo zdĺhavé vybudovať vo vlastnej prevádzke.
-
Obmedzenie problémov s vlastnými zamestnancami
Prístup k širšiemu výberu talentov a dlhodobo udržateľný zdroj skúseností.
-
Katalyzátor zlepšenia
Dohoda o outsourcingu môže byť pre spoločnosť akýmsi katalyzátorom, keď zásadným krokom napomôže k zlepšeniu výkonu, ktorý nemôže spoločnosť dosiahnuť samostatne.
-
Komodifikácia
Moderné metódy štandardizovaných postupov, služby IT a zmluvné služby dovoľujú podnikom zlúčiť sa a nakúpiť za dobrú cenu. A navyše tiež dovoľujú širšej škále podnikateľov dostať sa k službám predtým dostupným len veľkým korporáciám.
-
Risk manažment
Cieľom risk manažmentu je rozdeliť, alebo prenechať niektoré druhy rizík dodávateľovi, ktorý je na možné riziká a dodržiavanie záruk lepšie pripravený.